• Huvudmeny

Om läromedlet

Sveriges nationella minoritetsspråk och svenskt teckenspråk är ett läromedel för gymnasiet. Det ger allmän information om Sveriges språk, lagar, rättigheter och flerspråkighet. Här finns också fördjupad information om de fem nationella minoriteterna och minoritetsspråken samt om svenskt teckenspråk.

Isofs avdelning Språkrådet ansvarar för att främja och vårda de nationella minoritetsspråken i Sverige. Vi har språkvårdare i finska, meänkieli, romska och jiddisch. Den samiska språkvården ansvarar Sametinget för. Varje år får Språkrådet många frågor från elever på högstadiet och gymnasiet om de nationella minoriteterna och de nationella minoritetsspråken.

Låg kunskapsnivå

Kunskapsnivån om de nationella minoriteterna och minoritetsspråken är låg i Sverige. Enligt en undersökning genomförd av Språkrådet år 2015 kunde endast 65 procent nämna ett nationellt minoritetsspråk och endast 12 procent visste att jiddisch är ett av dem. Men många vill veta mer och därför har Isof tagit fram läromedlet Sveriges nationella minoritetsspråk och svenskt teckenspråk med fördjupad information om språk i allmänhet, de nationella minoriteterna och minoritetsspråken samt svenskt teckenspråk.

Läromedlets innehåll

I inledningen presenteras de språkfamiljer som respektive nationellt minoritetsspråk tillhör. Eleven får information om Sveriges språk i stort, om flerspråkighet, om de lagar som styr, de rättigheter som de nationella minoriteterna har, om svårigheten i att bedöma hur många som talar språken i Sverige.

Därefter följer en fördjupning där varje minoritet och minoritetsspråk presenteras: hur språket kom till Sverige och vilket ursprung det har, resonemang runt antalet talare, hur minoritetens kultur ser ut, hur språket är uppbyggt etc. Till varje kapitel ges några fördjupningsfrågor.

Passar kursplanerna för gymnasiet

Läromedlet riktar sig till gymnasieskolan. Tanken med läromedlet är att det ska kunna användas inom flera ämnen. Enligt kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk för gymnasiet och för gymnasiesärskolan ska eleverna få kunskaper om de nationella minoriteterna, deras kultur, språk, religion och historia.

Här är några utdrag ur kursplanerna om vilka kunskaper eleverna ska delges:

Samhällskap 1a, 1b: Kunskap om de kollektiva mänskliga rättigheter som avser ursprungsbefolkningars rättigheter, dvs. deras rätt till kultur, språk, anställning mm.

Svenska 2: Språkförhållanden i Sverige och övriga Norden, till exempel språklagstiftning, minoritetsspråk och dialekter.

Svenska 2, SVA: Språklig variation i Sverige och i det svenska språket. Språksläktskap och språkförändringar. Svenskans, invandrarspråkens, minoritetsspråkens, teckenspråkets och dialekternas ställning och status.

Svenska 2, GySär: Kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia.

Svenska 3, SVA: Skillnader mellan majoritetssamhällets och minoriteternas språkbruk.

Svenska 3, SVA: Skillnader mellan majoritetsspråk, minoritetsspråk och nationella minoritetsspråk: I detta sammanhang kan man diskutera hur dessa faktorer påverkar människors sätt att tala och skriva och hur språket kan bli ett medel för över- eller underordning mellan olika grupper och hur maktförhållanden kan uttryckas. Man kan även diskutera på vilka sätt språkbruk kan vara ett sätt att markera och befästa identitet och viljan att tillhöra eller distansera sig från en viss grupp. För flerspråkiga elever får förhållandet mellan majoritetssamhällets språk och minoriteternas språkbruk en dimension som handlar om tillträde till och möjligheter i samhället.

I det centrala innehållet för både svenska 1, 2 och 3 samt för SVA 1, 2 och 3 finns dessutom flera kunskapsmål om språk, kulturell tillhörighet, skillnader mellan majoritetssamhällets och minoriteternas språkbruk, attityder mm.

Många elever väljer även att skriva om de nationella minoriteterna och minoritetsspråken inom ramen för gymnasiearbetet och hör då av ofta sig till Språkrådet för att få mer information.

Läromedlet går även att använda på högstadiet – Isof planerar dock att ta fram ett liknande läromedel direkt riktat mot högstadiet.

Uppdaterad 26 april 2019

Kontakt

Anna Gezelius, samordnare minoritetsspråk

Telefon: 073-558 60 45

E-post: anna.gezelius@sprakochfolkminnen.se