• Huvudmeny

Hur speglar språket samhället?

De nyord som hamnar på listan speglar samhället och samtiden på olika sätt. Vad kan vi säga om året som gått utifrån årets nyord?

Uppgift

Titta på nyordslistan och dela upp nyorden efter vilka ämnesområden de används inom. Använd mallen med förslag på områdenPDF (pdf, 38.9 kB).

Diskutera:

  • I vilka ämnesområden hamnar flest respektive färst ord?
  • Varför tror ni att det är så?
  • Vilka specifika händelser finns representerade på listan? (Exempel från tidigare nyordslistor: askmoln, EU-migrant.)
  • Vilka nya fenomen och företeelser finns representerade på listan? (Exempel från tidigare nyordslistor: cosplay, svisha, ståpaddling.)
  • Vilka ord på listan representerar nya synsätt på hur man ska vara eller bete sig? (Exempel från tidigare nyordslistor: rasifierad, mansplaining.)
  • Vad säger listan om dagens samhälle?

Summera: Vad säger nyorden om året som gick? Vilka förändringar i samhället finns med i listan?

Läs som jämförelse en krönika om 2014 års nyord och hur de speglade förändringar det året: Supervalåret färgar årets ordlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (Språktidningen, januari 2015)

Redovisning

Skriv en årskrönika eller ett kåseri där du besvarar frågan ”Vad säger nyorden om året som gått?”. Använd dig av nyord för att beskriva viktiga företeelser och händelser från det gångna året. Målgruppen för texten är barn och ungdomar, som läser till exempel skoltidningen eller Kamratposten.

Uppdaterad 03 januari 2018

Till läraren

Denna uppgift görs med fördel i samarbete med samhällskunskapen.