14 januari 2014
Från den 1 februari kan elever i gymnasieskolan få meritpoäng om de läser svenskt teckenspråk.
Förändringar i Högskoleförordningens 7 kap. § 18 innebär att de som läser fördjupningskurser i ämnet ”svenskt teckenspråk för hörande” ska få meritpoäng för vidare studier vid högskolan. Det gäller även dem som läst svenskt teckenspråk efter höstterminen 2000. Universitets- och högskolerådet har fått i uppgift att ta fram föreskrifter om vilket meritvärde tidigare slut- och avgångsbetyg ger.
Meritpoäng för svensk teckenspråk har varit en viktig fråga för intresseorganisationer för döva och hörselskadade, och flera riksdagsledamöter har skrivit motioner om detta. De har ansett att svenskt teckenspråk ska behandlas på samma sätt som andra språk i skolan och således bör ingå i ämnet ”moderna språk”. Så långt har regeringen inte sträckt sig, men nu omfattas i alla fall svenskt teckenspråk av meritvärdessystemet.
I fjol trädde förändringar i Gymnasieförordningen i kraft som innebär att elever kan läsa svenskt teckenspråk för hörande i stället för moderna språk (se 4 kap. 10 a §).
Läs Utbildningsdepartementets promemoria (pdf).