• Huvudmeny

24 januari 2014

Fritt fram för frunch

Hamburgerkedjan Max har fram tills nu hävdat ensamrätt till ordet frunch, en försvenskning av brunch. Men nu släpper de ordet fritt.

Stjärnkocken Björn Franzén blev nyligen kontaktad av Max juridiska ombud för att han på restaurang The Flying Elk i Gamla stan använt ordet frunch i den externa kommunikationen. Max registrerade nämligen frunch som ett skyddat ord hos PRV 1983. Max dundrade, som företag ofta gör i dylika frågor, att ”Er användning härav innebär således intrång i varumärkesrätten”.

Max reaktion är lite som att ”slåss mot en nål i en höstack”, eftersom ordet använts som substantiv i svenskan i åtminstone två decennier. Dessutom har många andra restauranger använt det i sin annonsering sedan många år tillbaka. Språkrådet lyfte fram frunch som aktuellt ord 2007, vilket för övrigt kommenterades i Dagens Nyheterlänk till annan webbplats 2009: ”Under de senaste åren har det blivit allt vanligare att försvenska brunchen till frunch, en rakare hopskrivning av frukost och lunch.”

Ordet har alltså sedan länge degenererat språkligt (som jeep och tetra), det vill säga fått generisk betydelse som ett substantiv. Men eftersom också andra aktörer inom samma bransch använt det under lång tid, utan att Max lagt sig i eller kunnat kontrollera det, kan man nog gissa att också varumärkesskyddet förbrukats, att ordet degenererat även i juridisk mening. Därför lägger nu Max ner frunchyxan och meddelar på sin Facebooksida: ”När MAX nu uppmärksammat att ordet blivit vedertaget så finns det inget skäl för MAX att ha kvar registreringen. Därför accepterar MAX att The Flying Elk och alla andra använder detta.”

Men även om Max handlat helt enligt reglerna, kan man vara mer undrande inför juridiken, och inför PRV:s tillstånd till ordskydd. Frunch är en så naturlig ordbildning och översättning, och refererar till ett så allmänt fenomen (kombinerad frukost-lunch), att det från ett språkligt perspektiv inte borde gå att hävda ensamrätt till det. Inte ens 1983.

Det räcker uppenbarligen inte heller med att ett ord sedan länge förvandlats till ett vanligt ord för att skyddet ska ha förbrukats. Max förnyade skyddet för frunch 2004, vilket i Aftonbladets nöjesbilaga Allt om Stockholm kommenteras så här av PRV: ”Så länge ingen för hävningstalan i domstol och de förnyar vart tionde år så är varumärksrätten giltig.” Man kan konstatera att språket och juridiken ibland har olika syn på verkligheten. Oavsett det är det nu alltså äntligen fritt fram för frunch!

Samtidigt fortsätter företagens dagliga och hårdföra kamp för sina skyddade ord och varumärken. Krydd- och mattillverkaren Santa Maria AB har till exempel nyligen kontaktat företaget Kafferostare Per Nordby, som har en kaffesort som uppkallats efter den gård i Honduras där kaffet görs – Santa Maria. Läs Per Nordbys mycket roliga svarlänk till annan webbplats till företaget Santa Maria om detta ”varumärkesintrång”. 

Uppdaterad 20 april 2014