• Huvudmeny

12 augusti 2015

Harriet Kowalski ny chef för Språkrådet

Med gedigen erfarenhet av ledarskap och verksamhetsutveckling ska hon leda Språkrådet framåt.

Harriet Kowalski.

”Språkrådet har ett mycket viktigt uppdrag. Det kommer att bli oerhört spännande och intressant att få vara delaktig i att utveckla och leda denna verksamhet”, säger Harriet Kowalski som närmast kommer från en tjänst som enhetschef vid Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Med en bakgrund som språklärare och mångårig chefserfarenhet från både privat näringsliv och statlig verksamhet har hon kunskaper inom verksamhetsutveckling, ledarskap och språk.

”Medvetenhet om kommunikationens betydelse och då inte minst språkets betydelse för individen är något som jag har med mig dagligen”, säger hon.

I sin nya roll som chef för Språkrådet kommer hon att arbeta nära forskningsledaren Catharina Nyström Höög. Båda tillträder sina tjänster den första oktober.

”Jag tycker att det är goda nyheter att chefstjänsten också är tillsatt. Nu får vi tillsammans rikta uppmärksamheten mot det som ska stå i fokus för vårt framtida arbete och samarbete – språken i Sverige och deras villkor och utveckling”, säger Catharina Nyström Höög.

Stark ledarduo

Som avdelningschef för Språkrådet kommer Harriet Kowalski att ha det övergripande ansvaret för Språkrådets samlade verksamhet, både strategiskt och operativt, medan Catharina Nyström Höög kommer att verka för att upprätthålla och utveckla Språkrådets vetenskapliga profil och ställning i samhällsdebatten.

”Språkrådets nya ledarduo kompletterar i allra högsta grad varandra och jag ser fram emot att få samarbeta med dem båda”, säger Ingrid Johansson Lind, generaldirektör vid Institutet för språk och folkminnen.

Läs mer

Hon ska leda Språkrådets forskning (nyhet om forskningsledaren Catharina Nyström Höög)

Om Språkrådet

Uppdaterad 12 augusti 2015