• Huvudmeny

2 juni 2016

Den blomstertid nu kommer

Nu är det dags för studentfiranden och skolavslutningar. Studentmössan och blombuketterna finns kvar, men annars har både studentfirandet och skolavslutningarna förändrats mycket med åren.

Studentexamen avskaffad

Studentexamen avskaffades egentligen 1964 men begreppet lever kvar. Även traditionen med den vita studentmössan, som är ett arv från 1800-talet, sitter kvar på de elever som firar avslutningen på gymnasiet. Annars har mycket runt studentfirandet förändrats de senaste 50 åren – examensproven är borttagna och inga underkända elever får smita ut bakvägen. Istället präglas dagen mer av gemensamma högtidligheter, studentplakat och högljudda studentflak.

Mer om studentfirandet

Läs mer om studentexamen och studentfirandet genom tiderna i Händelser i almanackan

”Jag tog studenten i juni 1940 med muntliga förhör inför censorer och allt som hörde till på den tiden. Vi var alla klädda i smoking och när vi av lärarkollegiet fått veta om vi klarat 'muntan' tog vi på oss studentmössan och sprang ut i samlad tropp till väntande släkt och vänner. Där hängdes blommor om halsen precis som sker idag c:a 70 år senare. Ledsamt nog var det ibland några av 'abiturienterna' som inte klarade 'muntan' och därför fick smyga sig ut bakvägen med studentmössan i en påse.”

Man född 1922, Västergötland
Arkivuppteckning: DAGF 1105:1

I kyrkan eller inte?

Även i grundskolan har fokus skiftat från förhör och prov till sommarsånger och gemensam fika. På senare år har det varit diskussioner om var skolavslutningarna ska hållas. Tidigare var det vanligt att ha dem i kyrkan men numera har flera skolor valt att flytta avslutningen från kyrkan till en religiöst neutral plats.

Mer om skolavslutningen

Läs mer om skolavslutning och sommarlov i Händelser i almanackan

”Nog har jag upplevt skolavslutningar alltid. Men det är ändå den allra första jag minns bäst. Jag kan fortfarande känna känslan av att vid mammas hand, klädd i den fina sjömansklänningen av vit satäng och med nya svarta lackskor på fötterna, gå den relativt korta vägen till skolan. Och så doften av syren.”

Kvinna född 1930, Bohuslän
Arkivuppteckning: DAGF 1546:2

Uppdaterad 10 juni 2016