• Huvudmeny

22 juni 2016

Berätta om din midsommar!

Sill och små grodorna eller något helt annat? Vi samlar in berättelser om midsommarfirande genom tiderna och vill gärna att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter.

Hur firar du midsommar?

Vi samlar in tankar, berättelser, erfarenheter och minnen runt midsommarfirandet. Berätta om din midsommar i vår webbfrågelista!

Webbfrågelista: Midsommar

Gamla och nya traditioner

Midsommar är en högtid som är full med både gamla och nya traditioner. Johannes Döparens dag har varit en festdag inom den kristna kyrkan i omkring 1 500 år och att uppmärksamma solens högsta läge på himlavalvet har antagligen äldre rötter än så. Idag firas midsommar ofta med majstång, sånglekar och dans, sill och färskpotatis. Dessa inslag upplevs nog som gamla, men i ett längre perspektiv är de inte det. Majstången kom hit efter tyska förebilder på 1500-talet och Små grodorna skapades på slöjdseminariet Näs vid förra sekelskiftet.

Läs mer

I Händelser i almanackan kan du läsa mer om bakgrunden till midsommar, nya och gamla traditioner, vad ordet midsommar betyder och vad Johannes Döpare har med små grodorna att göra.

Händelser i almanackan: Midsommar

”Det var längesedan jag firade midsommar. Kanske främst för att det numera förknippas med fylla. Jag behöver givetvis inte delta i de offentliga firandet men min familj har under den senaste tiden firat det småskaligt och det har inte gjort så mycket om någon har behövt jobba.”

Man född 1982
Arkivuppteckning DAGF 938:1

”De senaste 25 åren har min man och jag rest till Skåne för att fira midsommar. Vi brukar då ha med oss färska räkor, rökt- och gravad lax. Där är tradition att gamla och unga tillsammans klär en hög stång. Vi gör också stora blomsterkransar som hängs på. När stången med ’hej och hå’ är rest serveras mousserande vin. Det är många flaskor som öppnas och utvalda gäster får öppna en flaska var. Sedan skall man placera sig så att korken flyger högt iväg, helst ska den flyga igenom en av blomsterkransarna. En del lyckas faktiskt! Sen hålls det tal och sedan ska det dansas. Det blir mest ’Små grodorna’, ’Karusellen’, ’enabärabuske’ och till sist ’raketen'.’”

Kvinna född 1929
Arkivuppteckning DAGF 957:3

Uppdaterad 27 juni 2016