• Huvudmeny

Debatterad och marginaliserad – perspektiv på modersmålsundervisningen

En rapport som belyser modersmålsämnet ur ett ideologiskt perspektiv och tydliggör modersmålsundervisningens betydelse som språkpolitisk fråga.

Hämta som pdfPDF (pdf, 3.4 MB)





Författare: Jennie Spetz

Utgivningsår: 2014

Rapporten presenterar resultatet av fyra undersökningar om modersmålsämnet som Språkrådet genomfört under åren 2011–2013. Den innehåller en genomgång av de mål som formulerats för modersmålsämnet i kursplanerna och hur dessa mål förändrats över tid. I en annan undersökning har det ställts frågor till föräldrar (och till viss del elever) om deras syn på modersmålsundervisningens nytta och syften i dag.

Rapportens syfte är att belysa modersmålsämnet ur ett ideologiskt perspektiv men också att tydliggöra modersmålsundervisningens betydelse som språkpolitisk fråga, med utgångspunkt i språklagen.

Skolämnet modersmål har diskuterats och kritiserats från olika håll sedan det infördes som eget ämne i slutet av 1970-talet. Trots att forskare under decennier fört fram modersmålets positiva betydelse för flerspråkiga elever, har ämnet fortfarande en marginaliserad ställning. I Språkrådets rapport förs en diskussion om klyftan mellan den positiva retorik som förs om modersmålsämnet och den undanskymda praktik som ämnet utgör ute i skolorna. Hur ska man förstå klyftan och varför finns den kvar?

Uppdaterad 21 september 2016

Villkor

Våra digitala publikationer laddas ned kostnadsfritt som pdf-filer.

Vill du beställa ett tryckt exemplar används ett beställningsformulär. Kostnad för frakt tillkommer och betalning sker via faktura.

Vill du köpa flera olika böcker i samma beställning? Kontakta oss så hjälper vi till!