• Huvudmeny

Debatterad och marginaliserad – perspektiv på modersmålsundervisningen

En rapport som belyser modersmålsämnet ur ett ideologiskt perspektiv och tydliggör modersmålsundervisningens betydelse som språkpolitisk fråga.

Hämta som pdfPDF (pdf, 3.4 MB)





Författare: Jennie Spetz

Utgivningsår: 2014

Rapporten presenterar resultatet av fyra undersökningar om modersmålsämnet som Språkrådet genomfört under åren 2011–2013. Den innehåller en genomgång av de mål som formulerats för modersmålsämnet i kursplanerna och hur dessa mål förändrats över tid. I en annan undersökning har det ställts frågor till föräldrar (och till viss del elever) om deras syn på modersmålsundervisningens nytta och syften i dag.

Rapportens syfte är att belysa modersmålsämnet ur ett ideologiskt perspektiv men också att tydliggöra modersmålsundervisningens betydelse som språkpolitisk fråga, med utgångspunkt i språklagen.

Skolämnet modersmål har diskuterats och kritiserats från olika håll sedan det infördes som eget ämne i slutet av 1970-talet. Trots att forskare under decennier fört fram modersmålets positiva betydelse för flerspråkiga elever, har ämnet fortfarande en marginaliserad ställning. I Språkrådets rapport förs en diskussion om klyftan mellan den positiva retorik som förs om modersmålsämnet och den undanskymda praktik som ämnet utgör ute i skolorna. Hur ska man förstå klyftan och varför finns den kvar?

Uppdaterad 21 september 2016

Villkor

Våra digitala publikationer laddas ned kostnadsfritt som pdf-filer via knappen "Hämta som pdf" på publikationssidan.

Om en publikation finns i tryckt form visas knappen ”Beställ tryckt exemplar” på publikationssidan. Då kan du beställa den via ett beställningsformulär. Kostnad för frakt tillkommer och du betalar mot faktura.

Vill du köpa flera olika böcker i samma beställning? Kontakta oss så hjälper vi till!