• Huvudmeny

Hur lät det förut?

Foto: 1998 PhotoSpin

Idag talar vi alltmer om buller och störande ljud. Det finns särskilda initiativ för att uppmärksamma tystnaden och hittalänk till annan webbplats eller skapalänk till annan webbplats platser där vi inte dränks i maskinljud och trafikbrus.

Men hur lät det förut, innan människorna skapade städer och började mekanisera allt de såg? Kan det vara möjligt att återskapa den ljudmiljön? Det tror Bill McQuay, ljudproducent och David Al-Ibrahim, interaktionsdesigner som tillsammans med ekologen Eric Sanderson arbetat fram Calling Thunder: The Unsung History of Manhattanlänk till annan webbplats.

Med inspelad fågelsång och andra djurläten från Macauly Librarylänk till annan webbplats bygger de en ljudvärld som vi kan föreställa oss att det lät på Manhattan år 1609, på Lenape-folkets tid innan europeerna kom. För att det ska bli rätt måste de ta hänsyn till den samtida topografin. Berg och bäckar påverkade ljudvågor redan på den tiden, och djuren rörde sig på ett annat sätt innan staden kom och störde. Strävan har varit att modellera fram en vanlig dag, och i VR placera ut ljuden på rätt ställen i den miljö som då fanns. Sjöfågel högt på himlen, grodor i sankmarken och varg eller puma lite längre bort i skogen.

Foto: Birdcraft. New York Macmillan Co. c1897

Redan nu kan allmänheten i New York, med VR-glasögonen på, göra ett besök i 1609 års Manhattan, och männen bakom Calling Thunder kommer framöver att anpassa sin skapelse till en mer responsiv, plattformsoberoende design. I ett större perspektiv vill de förstås att deras projekt ska skärpa uppmärksamheten på artrikedom och miljöskydd, men de hoppas också kunna inspirera människor att lyssna mer uppmärksamt på ljuden i sin vardagsmiljö år 2017. “Our environment is as much about what we hear as what we see. We’re always listening” säger Bill McQuay.

/Johanna

Uppdaterad 10 november 2017

Om skribenten

Johanna Berg arbetar med Swe-Clarin på Riksarkivet. Hon har tidigare jobbat med kulturarvsinformation på bl a Digisam och Riksantikvarieämbetet och är även verksam på Världskulturmuseerna Digitalt. I Projekt Tilltal arbetar hon framför allt med omvärldsbevakning och kommunikation.