• Huvudmeny

I begynnelsen var tystnad

I Hohle Fels Schelklingen i de schwabiska alperna i södra Tyskland finns ett stort grottsystem där människor levde och lämnade spår efter sig på stenåldern, för kanske 40 000 år sedan. Där har arkeologer bland annat hittat benflöjter som idag betraktas som några av världens äldsta bevarade musikinstrument.

Foto: José-Manuel Benito Álvarez (CC-BY-SA). Replika av benflöjt från Geissenklösterle, en tysk grotta i i de schwabiska alperna i Sydtyskland. Daterad till senpaleolitikum, mellan cirka 40 000 och 10 000 f.Kr.

Benflöjterna är tillverkade av vingben från fågel, och man var till en början osäker på om de verkligen var skurna av människor. Kanske var benen bara skadade eller gnagda av andra djur?

Nyfikna musikarkeologer har därför rekonstruerat de enkla instrumenten, och kunnat konstatera att de i själva verket är rätt sofistikerade. Flöjtisten Barnaby Brownlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster har arbetat med liknande instrument från andra grottor och prövat att sätta rörblad i dem (som på en oboe eller klarinett). Då kan man spela dem åt båda hållen. På ena ledden ger de en tydligt diatonisk skala (do-re-mi), om man vänder på dem blir det arabisk 17-tonsskala.

Fågelben är relativt lätta att arbeta med eftersom de redan är ihåliga. Men det finns också flera rekonstruktioner av originalpipor i mammut eller grottbjörnsben. Härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan man bland annat höra Beethovens An die Freude och Verdis Fångarnas kör på vad som beskrivs som en ännu äldre neanderthal-flöjt, återskapad med stenåldersverktyg i Slovenien.

Man kan dock, med ingenjören och instrumentmakaren Peter Holmeslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, ifrågasätta om instrument vid den här tiden skapade ”musik” i vår mening. Mer sannolikt är att ljudverktygen hade rituella funktioner. Kanske var det bara vissa människor som fick spela, vid vissa tillfällen och på speciella platser. Och det är nog ingen slump att flöjterna hittats just i grottor. Akustiken i ett sådant bergrum gör ljuden större och mäktigare, och kan kanske också göra det lättare att nå fram till de gudar som styr världen.

Den som är nyfiken på de allra första spelade tonerna kan lyssna på New Tunes from Old Boneslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (Sound Matters) eller följa EMAPlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, European Music Archaeology Project, som vill belysa musikhistoriens utveckling från äldsta tid och låta arkeologin möta modern konst, musik och vetenskap.

/Johanna

Uppdaterad 07 augusti 2018

Om skribenten

Johanna Berg arbetar med Swe-Clarin på Riksarkivet. Hon har tidigare jobbat med kulturarvsinformation på bl a Digisam och Riksantikvarieämbetet och är även verksam på Världskulturmuseerna Digitalt. I Projekt Tilltal arbetar hon framför allt med omvärldsbevakning och kommunikation.