• Huvudmeny

januari, 2007

Hejarklacksjournalistik

Hejarklacksjournalistik är ett uttryck som förekommit ett par år men som blivit klart vanligare det senaste halvåret. Det står helt enkelt för 'populistisk journalistik'. 

Så här uttalar sig till exempel Peppe Engberg i en artikel av Jonas Cullberg i Metro 26/6 2006:
"Sportjournalister ska alltid blåsa upp en ballong, som de sedan älskar att sticka hål på. Först höll man på i tre månader och skrev om hur bra allt skulle gå för Sverige och sedan krävdes det bara 90 minuter mot Trinidad och Tobago för att allt skulle bli ödelagt. Jag kallar det hejarklacksjournalistik."

Ordet har varit vanligast just i sportsammanhang, och sportjournalister stämplas ibland som hejarklacksjournalister. Men hejarklacksjournalistik kan lika gärna referera till något utanför sportvärlden. Så här skrev till exempel Nicholas Wennö i Dagens Nyheter 30/12 2006:
"Ett stort steg för Fuglesang men flera steg tillbaka för underhållningsbranschen och hejarklacksjournalistiken. Ledsen Christer, men för mig räcker det med 'Percy tårar'. Du behöver inte åka upp en gång till."

Uttrycket stavas för övrigt lika ofta hejaklacksjournalistik (utan r), och hejaklack ('grupp åskådare vid tävling som stöder någon (grupp av) tävlande med uppmuntrande tillrop') är en helt accepterad sidoform till hejarklack.

Uppdaterad 05 maj 2014