• Huvudmeny

december, 2008

Låtsaskund

I jultider slåss butikerna extra hårt om kunderna. Ett nytt hjälpmedel i den kampen är att hyra in så kallade låtsaskunder (även kallade fejkshoppare, på engelska mock-up shopper).

Det kan vara vanliga personer, gärna attraktiva, som utger sig för att vara vanliga kunder som vill handla en massa. Och på så sätt dra till sig andra potentiella kunder i affären. Genom att låtsas köpa varor i kassan, gå omkring med fyllda kassar med butikens namn på och ge andra kunder komplimanger när de provar kläder, ska låtsaskunderna öka försäljningen. Företag har bland annat börja hyra in skådespelare för att agera köplystna kunder.

Men butikerna behöver inte bara öka försäljningen utan också få effektivare personal och minskat svinn. En annan typ av låtsaskund (på engelska mystery shopper) hyrs därför in av företag för att kolla kvalitet och service i allt från butiker till restauranger. En hemlig butikskontrollant alltså. Båda typerna av låtsaskunder har ökat markant i butikerna de senaste åren, och är förstås särskilt vanliga i julhandeln.  

Uppdaterad 05 maj 2014