• Huvudmeny

oktober, 2008

Uppmärksamhetsekonomi

Den nya uppmärksamhetsekonomin (eng. attention economy) handlar om att människor gör något gratis för att få uppmärksamhet.

Kändisar och halvkändisar ställer upp gratis på nöjesevenemang för att bli mer kända – och på så sätt förhoppningsvis bli mer anlitade i andra sammanhang och tjäna mer pengar. Branschen talar ibland om rakbladsmodellen: att ge bort rakhyvlarna gratis för att sedan ta betalt för rakbladen. 

Greppet är inte nytt. Annie Edson Taylor, den första människa som åkte utför Niagarafallen i en trätunna, hoppades ju bli rik och berömd men dog i stället utfattig. Men fenomenet har växt lavinartat de senaste åren.

Ett uppmärksammat exempel är Huffington Post och Newsmill, ett par av världens största och mest inflytelserika bloggar, som fått kändisar och kända journalister och skribenter att skriva gratisartiklar. Jämte dessa bidrar den vanliga medborgaren, medborgarjournalisten (som vi skrivit om tidigare i månadens ord), med en hel del gratisjournalistik. Vissa kändisar och några få bloggar och nättidskrifter tjänar på detta fenomen, medan traditionella tidningar, som ska betala ut löner till sina journalister, förlorar.

Uppdaterad 20 mars 2014